2. Цінності ядро духовного світу
людини. Проблема суб’єктивного вибору. Цінність як регулятор поведінки людини
Духовний світ людини складають думки, переживання,
цінності, ідеали, погляди, уявлення, віра. Основою духовного світу людини є
цінності. Цінності орієнтують людину у світі явищ і спрямовує її діяльність.
Цінності є тими явищами природи чи суспільства, які корисні потрібні людям того
чи іншого суспільства, як дійсність, цілі або ідеали. Таким чином, цінності є
узагальнюючим поняттям для таких явищ духовного життя, як ідея чи ідеал,
моральна норма, художній твір. Вони пов’язані з інтересами людей через систему
розподілу праці; через особисті зв’язки, які виникають між тими, хто створює
духовні цінності, й навколишнім середовищем, через визнання тієї чи іншої
цінності з боку публіки, аудиторії, ідеології чи культури; через важелі
фінансового, ідейного, соціально – політичного впливу на внутрішній світ творця
цінностей та на засоби його діяльності. Цінності є предметом потреб людини.
Такими предметами можуть бути річ чи ідея, внаслідок чого цінності поділяються
на матеріальні і духовні. Матеріальними цінностями є знаряддя і засоби праці та
речі безпосереднього споживання. Духовні цінності - це ідеї: політичні,
правові, моральні, естетичні, філософські та релігійні. Але всі цінності є
продуктом суспільного виробництва, призначеними для задоволення потреб, вони
опосередковують взаємодію людей у їхньому житті. Тому предметні цінності є
відображенням значення речей у людському житті, вони оцінюються людиною у таких
поняттях, як «позитивне» і «негативне» (наприклад, як добре і зле, хороше і
погане, прекрасне і потворне, істинне і хибне, дозволене чи недозволене,
справедливе чи несправедливе, правда і неправда).
Способом та критерієм оцінки є суб’єктивні цінності –
сукупність настанов і оцінок, наказів та заборон, ідеалів і принципів, цілей і
проектів, які виконують функцію норм, усталених орієнтирів поведінки людини, її
повсякденної діяльності. Здатність цінностей бути регулятором й орієнтирами
людських відносин і поведінки людей обумовлена суспільним характером цих
цінностей.
Духовна особистість – це повне поєднання окремих станів
свідомості, конкретно взятих духовних здібностей і якостей. Пошук коренів
духовності відбувається і в самій людині, особливостях її особистості і
схильності до рефлексії, і в продуктах життєдіяльності: об’єктивації вищих
проявів людського духу, творчості.
Важливим джерелом творчості суб’єкта є моральні норми, на
які він орієнтується в своєму житті. Духовне Я розуміючого світ суб’єкта формується
в процесах смислоутворення - породження смислу як
конкретних ситуацій, так смислу життя в цілому.
Розподіл дійсності за допомогою цінностей на позитивно –
значуще, негативно – значуще, та ціннісно –
нейтральне полегшує нам вибір, допомагає бути впевненішими в різноманітних
життєвих ситуаціях. Проте позитивно – значуще в одному відношенні може бути
негативно – значущим. Краса може бути втіленням зла, героїчна дія може бути
несправедливою, хибна думка – естетично привабливою. Категорії ціннісного вибору
завжди відносні, зумовлені поточним моментом, історичними обставинами, тому що
переводять проблему істини в маральну площину.