3. Цінність і ціль. Цінність і життєвий
смисл. Базові цінності людського буття. Ціннісні орієнтації. Вищі духовні
цінності
Цінності є не тільки наше ставлення до об’єктивних речей,
а й предмет, який знаходить потреба для свого задоволення, отже, це – функція
предмета задовольняти наші потреби. Маючи таку складну будову, цінності в
процесі діяльності виконують роль останньої підстави вибору цілей і засобів
реалізації діяльності.
І ціль, і цінність виступають регулятором діяльності,
проте між ними є відмінність. Ціль також має важливе значення в процесі
діяльності. Вона ідеально містить в собі майбутній результат діяльності, таким
чином спрямовуючи і організовуючи весь діяльний процес. Як така спонукальна
сила, ціль є складним інтегральним об’єднанням знань, волі, емоцій, цінностей,
і на відміну від цінностей . вона є технологічним утворенням, елементом
проективної свідомості і завжди викликає доцільну дію. Цінність же зберігає
елемент нездійсненності, недосяжності і завдяки йому духовної піднесеності.
Основна форма, в якій функціонують цінності, – ідеал.
Особливістю ідеалу є його нездійсненність. У цьому проявляється абсолютність
ідеалу, його безкінечність, принципова недосяжність. Саме завдяки безкінечності
ідеалу можлива ціннісна ієрархія, певна градація, що визначається відповідністю
ідеалу; ідеал же не має ступенів. Ідеал є гранично вираженою цінністю,
організуючим, цільовим началом людської життєдіяльності. В ідеалі риси цінності
більш загострені, чіткіше виявлений момент доцільності, імперативності, спонукальності. Найяскравіше в ідеалі виражена його закличність, імперативність; він виступає цементуючим
началом життя. Його організуючою силою, що перетворює буття людей у
структурно-упорядковане ціле, цілеспрямований процес.
Без усвідомлення людиною змісту цінностей, якими вона
керується, неможливо визначити цілі її діяльності. Саме цей суб’єктивний аспект
вироблений цілей суспільної діяльності людей і відображається категорією
ціннісної орієнтації. Ціннісні орієнтації утворюються на основі системи
цінностей, які в межах даного суспільства виконують близькі функції, мають
єдину систему значень і є найважливішим елементом у структурі особистості. В
них відображається вибіркове, суб’єктивне ставлення особистості до об’єктивних
умов її життя.
Найважливішою функцією цих орієнтацій є функція
регулятора зовнішньої поведінки індивіда. Дослідники виділяють різні типи таких
орієнтацій. Загальновизнаними є такі; етико-релігійна (етизм),
образно-естетична (естетизм), утилітарна ціннісна, науково-теоретична,
політична (етатизм) орієнтації.
Етизм – система цінностей, орієнтація якої будується на
ідеалах добра, гуманності, справедливості, для нього характерна високий рівень
активності, відповідальності за долю інших людей. Для естетизму найбільш
властива орієнтація на естетичні цінності в житті людини. Це однобічна життєва
орієнтація, привабливість якої – у здатності відірватись від світу турбот і
відповідальності.
Ціннісній орієнтації утилітаризму характерне домінування
господарського, прагматичного підходу до всіх цінностей. Ця ціннісна орієнтація
вимірює всі цінності користю, тобто знецінює їх, зводячи навіть людину до її
вартості. Політична орієнтація пов’язана з прагненням до влади, до кар’єри.
Вона притаманна шанолюбним людям, що задля досягнення своїх цілей уміють
об’єднувати інших.
Ціннісні орієнтації можуть формуватися у будь-якій сфері
життєдіяльності.
Класифікація цінностей у філософії недостатньо визначена.
Виділяють базові, загальнолюдські та вищі цінності. До базових,
загальнолюдських цінностей належать цінності добра (блага), свободи, користі,
творчості, істини, правди, краси, віри. Підсумковою цінністю є благо як єдність
істини, добра і міри. Благо виступало вищим життєвим орієнтиром людини,
узагальнювало і вищу мету її існування, і спосіб життя. Усвідомлення себе
частиною універсаму, свого неповторного буття в ньому виражалось у цінностях
сенсу і свободи. Пафос перетворення світу орієнтував людину на користь, а
подолання перешкод на цінність - добра. Пізнання світу орієнтувало людину на
цінності істини і правди. Цілісний погляд на світ обумовлював, підносив
людський дух до мудрості, а зв'язок з універсамом формував цінності краси і
віри.
Вищі цінності відображають фундаментальні відношення та
потреби людей складають фундамент індивідуального світогляду. Які цінності
можуть бути вищими для людини, залежить від багатьох обставин. Вищими
цінностями можуть бути: здоров’я, сім’я, кохання, свобода, мир, війна, держава,
праця, істина, честь, споглядання, творчість тощо. Визначення вищих цінностей
здійснюється на рівні індивідуального вибору.
У житті індивіда вищі цінності визначають сенс його
існування, з якого випливає вся мотивація даного суб’єкта. Завдяки цим
цінностям людина долучається до того, що визначає його сенс життя, надає йому
конкретики.
Потреба в сенсі - це потреба в інтегральному розумінні
світу. Без такого внутрішнього ідейного смислу людина не відчуває своєї
цілісності, не може керувати творенням самої себе. Людина без сенсу, без вищої
цілі є засобом для цілей інших людей.
Утвердження вищих цілей і цінностей власного життя становить сенс індивідуального існування. Потреба в сенсі фіксує потребу людини з’ясувати свою значущість у між особових стосунках, зрозуміти своє місце в універсамі. Причетність до вищих цінностей дає змогу людині відчути цінність свого індивідуального буття.