1. Проблема
свідомості у філософії
Проблема свідомості у філософії – одна з найскладніших і
недостатньо досліджених проблем сучасної науки. Проблемою свідомості займаються
психологія, психіатрія, медицина, біологія, логіка, релігія, антропологія і
філософія. Складність її для дослідження полягає в тому, що вона не фіксується
ніякими приладами, акти свідомості залишаються невловимими.
Свідомість в широкому розумінні слова є сферою людської
духовності, яка включає в себе світ думок, світ почуттів і волю. Людина є
єдиною істотою на Землі, якій притаманна свідомість, духовне начало. Джерелом
свідомості є людське буття.
Людина підтримує зв’язки із зовнішнім світом через
предметно – практичну діяльність, яка є активною і свідомою формою
пристосування до навколишнього середовища, використовуючи при цьому свої
пізнавальні можливості і надаючи їй духовно - ціннісного значення.
Органом свідомості є людський мозок, який має властивість
відображати світ у формі образів.
В історії філософії проблема свідомості набула найрізноманітніших
тлумачень.
Ідеалізм вважає, що свідомість є активним творчим началом матерії
і наділена надматеріальними, надприродніми
властивостями. Свідомість відривалась від людини і природи, їй приписувалося
самостійне, незалежне існування. Як стверджували ідеалісти, свідомість може
бути зрозуміла тільки із самої себе.
Згідно з дуалізмом
у світі завжди існує дві самостійні субстанції – матерія і свідомість,
незалежні одна від одної. Свідомість, як і матерія, є вічною, вона не виникала
і не народжувалась. Відповідно відпадала й необхідність вирішення питання про
її походження.
Матеріалізм ХVІІ – ХVІІІ ст. розглядає
свідомість як пізнавальний образ, як відображення світу в мозку людини, як
функцію організованої матерії. Матеріалісти завжди шукали спільність між
явищами свідомості і об’єктивним світом.
Вульгарно –
матеріалістичні концепції ототожнювали
ідеальне з матеріальним, думку з нервово – фізіологічними структурами мозку.
Гегель як
представник німецької класичної філософії впритул підійшов до соціально – історичної природи свідомості. Він вважав,
що свідомість (суб’єктивний дух) потрібно пов’язувати з об’єктом, залежить і
визначається історичними умовами.
У
марксистській концепції свідомість,
по - перше, розглядається як функція головного мозку, по – друге, як необхідна
сторона практичної діяльності людини. Вона виникає, функціонує і розвивається в
процесі взаємодії людини з реальністю, на основі її чуттєво – практичної
діяльності, суспільно – історичної практики.
Відображаючи об’єктивний світ, свідомість детермінується природнім і соціальним середовищем.
Світова філософська думка ХХ ст. переважну увагу приділяла ролі суб’єктивних факторів у існуванні та функціонуванні свідомості. Зв'язок свідомості з мисленням, мовними та іншими структурами несвідомого.