4. Філософія Г.Сковороди
Видатний український філософ Г.С. Сковорода (1722
- 1794), вихованець Києво-Могилянської академії, поет і мандрівник, посідає
особливе місце в історії української філософії. Ще за його життя про нього
складалися легенди як про українського Сократа. У 16 років він став студентом
академії, певний час перебував двірській капелі у Петербурзі, мандрував
країнами Західної Європі, знав мови, вивчав філософію, був знавцем античної і
релігійні літератури. Часом свого становлення й особистісного утвердження
Сковорода вважав свої 30 років; літературну діяльність він почав другої
половини 60-х років. За його життя нічого не було надруковано, вже після смерті
стають відомими цикли йог філософських діалогів («Наркіс», «Симфонія наречена
книга асхань «Жена Лотова», «Потоп зміїн» та інші).
Філософська концепція Г. Сковороди - пантеїзм. Бог і
природа це єдине ціле: кожна людина має в собі Бога, він не існує поз людиною.
Головна проблема його філософії - це проблема люднім Його філософія
«практична», оскільки філософа цікавить передусім моральна проблематика. У
центрі уваги філософії «мандрівного філософа» - релігійні і моральні проблеми.
Г. Сковорода викладає їх мовою образів, символів, метафор. Методом розроблення
цих проблем є пошук і протиставлення протилежностей, суперечностей, антитез.
Для Г.Сковороди весь світ є просякненим протилежностями: життя -
смерть, світло - тінь,безглуздя -
мудрість, плач – сміх, безчестя - слава, лютість - милість, початок - кінець тощо. Все у світі
рухається між протилежностями у колі («кільці»), початком якого є відпадання
від Бога, а кінцем - повернення до нього.
Г. Сковорода не створив теоретично оформленого і
систематизованого вчення. Свою філософію він розумів, як вміння жити у Богові, у гармонії з природою, у
мирі з людьми і власною совістю. «Коли
дух людини веселий, думки спокійні, серце мирне, - то й усе світле, щасливе,
блаженне. Оце і є філософія», - стверджував Сковорода.
Найпотрібнішим для людини є щастя, «мир душевний». Воно
доступне всім, полягає в пізнанні себе як образу Божого. «Поглянь у себе»,
тобто пізнай себе - це основний мотив філософії Сковороди.
На думку філософа, усе створене Богом, можна визначити як
три світи:
- перший є загальний
світ, «де живе усе породжене», «він складається із незчисленних світів, і є
великий світ» - макрокосм;
- другий світ - це мікрокосм -
світ людини;
- третій світ - символічний
світ Біблії. Символи Біблії «ведуть думку нашу до розуміння вічної натури».
Кожен із трьох світів складається із двох «натур», має
подвійну природу, одна з яких - видима (матеріальна), друга - невидима, тобто
божественна, - вважав Сковорода. Невидима натура і є Богом, який пронизує собою
все суще.
На противагу раціоналізму XVIII ст. Сковорода
створює самобутнє вчення про «серце» як осереддя глибин людської душі. Серце -
це «безодня» людини, через яку відкривається божественна «безодня». Серце, а не
розум, виступає джерелом почуттів і думок, засобом пізнання. В ньому
поєднуються розум, воля, почуття, віра.
Етичне вчення Г. Сковороди спрямоване на пошук шляху, що
веде до щастя, до любові, до уподобання Богу. Етичним ідеалом Сковороди є ідеал нерівної рівності в тому сенсі, що
усі люди рівні перед Богом, але разом з тим вони є нерівними, тому що мають
різну натуру. Метою всіх людей є наближення до Бога, отримання вищого
блаженства.