3. Філософія Києво-Могилянської академії
Києво-Могилянська
академія виникає на базі Київської братської школи та школи Києво-Печерського
монастиря, які були об'єднані зусиллями митрополита Петра Могили в 1632 р.
Спочатку це був колегіум, а згодом, з 1701 року, став академією, першим вищим
навчальним закладом східних слов'ян. Вперше в Україні філософія викладалася
окремо від теології, її викладання значною мірою було схоластичним. Викладачі
академії розуміли філософію як систему дисциплін чи наук, покликаних віднайти
істину, причину речей, даних людині богом, а також дослідити моральні основи її
життя. Істину вони ототожнювали з вищим буттям, тобто богом, якого вважали
також творцем природи.
Визначними філософами, котрі представляли
Києво-Могилянську академію, були І.Гізель
(бл. 1600 - 1683), Й.
Кононович-Горбацький (пом. 1653 р.), С. Яворський (1658 -1722), Ф. Прокопович (1681 - 1736) та інші.
Загальною ознакою їх
філософського вчення було те, що воно значною мірою ґрунтувалося на
ідеалістичних, теософських началах. Теософія ( від грец. тео - бог, софія - мудрість) -релігійно-філософське вчення,
котре претендує на те, щоб «науковими методами» довести «божественну мудрість»,
зробивши її надбанням особи. Вони, як правило, визнавали першопричиною всього
існуючого бога, котрий творить не лише речі, матерію, але і їх форму.
Разом з тим під впливом розвитку науки, і насамперед
природознавства, у філософії Києво-Могилянської академії поступово зміщуються
акценти з теософії до пантеїзму, до визнання того, що сама природа є богом.
Доречно відзначити, що розуміння філософами академії
взаємозв'язку матерії і форми, хоч і грунтувалося на пантеїстичній основі,
суттєво відрізнялось від тлумачення цього питання у філософії Аристотеля. В
останнього матерія є пасивною, інертною, форма ж є активною, рухливою, причинною.
Лише вона дає імпульс до розвитку. Проф. академії Й. Кононович-Горбацький, на
противагу античному філософу, підкреслював, що матерія є активною, діяльною і
від неї утворюються всі інші форми.
І. Гізель - самобутній і
глибокий мислитель. Він стверджував, що матерія (безумовно, створена богом) не
може бути знищена ні в якісному, ні в кількісному відношенні. Вона не виникає і
не зникає у процесі її перетворення, а лише переходить з одного стану в інший.
Таку ж думку поділяв і Ф. Прокопович, який підкреслював,
що першу матерію не можна
ніколи ні створити, ні зруйнувати, а так ні збільшити, ні зменшити ту, яку
створив бог на початку світу, якій кількості вона створена, такою ж залишиться
завжди.
Філософському вченню професорів Києво-Могилянської
академії було притаманне розуміння єдності матерії і руху, його суперечливості,
плинності речей. Рух - це така властивість матерії, без якої не можна збагнути
будь-яких змін, процесів виникнення зникнення, круговороту у природі. Без
ґрунтовного розуміння руху, неможливо добре зрозуміти і всього іншого, бо всі
переміни, виникнення і загибель, круговорот небес, рух елементів, активність і
пасивність, плинність і змінність відбуваються завдяки рухові. Рух являє собою
ніби загальне життя всього світу . Однак, причиною цього руху, на думку
філософів, є бог. Ця проблема теж вирішувалася філософами академії з позицій
пантеїзму.
Разом з тим, незважаючи на такі пантеїстичні уявлення,
філософії Києво-Могилянської академії знаходили відображення елементи
діалектики, глибокого розуміння сутності протилежностей у розвитку природи, її
речей і явищ.
Уся природа є єдністю руху і спокою. Якщо речі рухаються
чи перебувають у спокої, то все це обумовлюється самою природою. Ф. Прокопович
висловлював думку про те, що природа є принципом і причиною руху та спокою,
тобто якщо речі рухаються, їх рух обумовлюється природою, і якщо перебувають у
спокої, то їх спокій знову-таки обумовлює природа.
Досить
змістовно представлена у філософії Києво-Могилянської академії концепція
пізнання. Філософи академії не мали сумнівів у можливостях людини пізнати
навколишній світ, розуміли, що пізнання - непростий процес, що здійснюється як
на рівні відчуттів, так і на рівні розуму. Великого значення у процесі пізнання
вони надавали чуттєвій діяльності людини, вважаючи, що пізнання не може
обійтись без цього.
Однак, яким би важливим не було б чуттєве пізнання
людини, воно само по собі ще не дає можливості проникнути у сутність речей і
явищ. Для цього потрібен розум, інтелектуальна діяльність, з допомогою якої
людина може здійснити це. Бо відчуття відображають дійсність конкретно,
безпосередньо, а розум - опосередковано, узагальнено, абстрактно, і це
відображення більш досконале.
Результатом пізнання людини є досягнення нею істини. Це
здійснюється, на думку філософів академії, двома шляхами - логічним (відповідність знання
дійсності) і трансцендентальним, тобто
таким, який надається людині богом, через його одкровення.
Що ж до
критерію істини, то тут помітне перебільшення чуттєвого пізнання, котре
вважалося не лише початком пізнання, але і критерієм його достовірності.
Таким чином, філософія Києво-Могилянської академії, з одного боку
ґрунтувалася головним чином на теософській, пантеїстичній і деїстичній основах,
а з іншого, і це є значним надбанням її розробників на глибокому розумінні
сутності природи, її руху і розвитку, самої матерії, кількісної та якісної
стабільності останньої, елементів діалектики протилежностей, теорії пізнання і
т. д., що сприяло становленню й розвитку у подальшому наукового світорозуміння.
Філософія Києво-Могилянської академії - цінне надбання української духовної
культури.