1. Релігійний характер філософської думки Середньовіччя
Філософська думка середніх віків
формувалась в період зародження і розвитку феодальних відносин (V-XІVст.).
Якщо антична філософія за своєю суттю була космоцентрична,
то середньовічне мислення характеризується теоцентричністю
(від грец. –«теос» - бог).
Утвердження християнства в якості
панівної релігії (поч. 1V ст.) привело до такого бачення реальності, яка створена за образом і
подобою духу. На цій основі і починається ґрунтуватися середньовічна філософія,
ідейно – світоглядним змістом якої стає духовно – ідеальне тлумачення
реальності. Оскільки ж найдосконалішим духом є Бог , то теологія ( богословя) підноситься за цих умов на рівень найголовнішого
знання, якому підпорядковуються всі інші види знання. В умовах релігійного
диктату філософія була оголошена «служницею» богословя
і за допомогою свого раціонального апарату вона повинна була утверджувати
основні положення християнства.
Характерними рисами світогляду
цього часу є: по – перше, теоцентризм. Це означає, що
активне творче начало як би щезає з природи і передається Богу, який стоїть над
природою. Істинним буттям володіє тільки Бог; він – вічний, незмінний, ні від
кого не залежить і є джерелом всього існуючого. Ключем до пізнання істинного
буття є віра. Віра не може бути готовим знанням, яке можна передати іншому, як певну
інформацію, вона потребує власних духовних зусиль.
По-друге, в середньовічному
світосприйнятті панує ідея духовності, яка пов’язана не тільки з Богом. Вперше
в історії людства середньовіччя відкриває людину як особистість, як духовну , а
не природну і тілесну істоту.
Людина сприймається як зосередження протиріч,
що існують в світі – між земнимі небесним, між тілом
і душею, між гріхом і святістю. З одної сторони , людина – вінець божого
творіння, з іншої, зло в світі йде від людини, людина створіння в якому
«сидить» диявол. По - третє, для середньовічної свідомості світ сприймається як
двоїсте буття: справжній (божественний, небесний) і несправжній ( земний,
гріховний) світи. Цей поділ проходить через всю середньовічну філософію.