2.
Християнсько-середньовічна апологетика і патристика
Розпочинається становлення
філософії середніх віків періодом так званої «апологетики» («апологія»-
захист). Представники апологетики виступали із критикою античної філософської і
культурної спадщини і захищали християнство. Найбільш відомим представником
цієї епохи був Квінт Тертуліан ( 160 – 229рр.), який проголосив думку про
несумісність філософії і християнського віровчення, розуму, знання і віри.
Тертуліану належить ідея віри в
абсурдне, як справжню основу буття: «Вірюю, бо це абсурдне». Ця теза Тертуліана
зовсім не абсурдна, як може здаватися на перший погляд. Вона набирає сенсу в
умовах соціального тупика, у якому опинилося рабовласницьке суспільство за
часів його кризи і розпаду. Ще для античної свідомості здавалися абсурдними
догми християнського вчення: про створення світу за сім днів,непорочне зачаття,
воскресіння Христа. Абсурдним здавалося і те, що треба полюбити ворога як
ближнього свого, що усі люди є духовними братами. Адже з точки зору здорового
глузду, який панував у масовій свідомості того часу, між рабами і
рабовласниками пролягає прірва , яку не можна подолати. Так само ставлення до
ворога повинно бути однозначно ворожим. Логіка християнського світогляду
руйнувала зруйновані стереотипи і будувала на їхньому місці новий світоглядний
базис. «Абсурдність» християнства виявилась рятівною для людства, яке опинилося
у критичній соціальній ситуації.
В кінці ІІІ на початку ІV ст.
християнство стає державною релігією у Римській імперії. Тепер треба було
систематизувати християнське віровчення, обґрунтувати і роз’яснити віруючим
його догми про Трійцю, про триєдність божественної сутності. Найвидатніші
ідеологи віри були названі «отцями церкви». Серед них виділяються Григорій
Назіанзін (330 -390 рр.), Василій Великий (330 – 379рр.), Григорій Нісський
(325 -394 рр.), Аврелій Августин Блаженний (354 -430 рр.). Період в який вони
творили і діяли названий періодом патристики.
На зламі IV ст. нашої ери
Римська імперія почала втрачати свою колишню могутність через загострення
соціальної напруги і класову боротьбу. Повстання рабів, а також навала варварів
призвели до того, що у V столітті Римська імперія остаточно розпадається. Разом
з розпадом останньої рухнув рабовласницький лад, на руїнах якого виникло нове,
феодальне суспільство. Відбулася зміна греко-римської культури - феодальною культурою, світоглядною основою якої стало християнство. Все це
знайшло відображення і в суспільній свідомості, зокрема у філософії. Остання
стає служницею богослов'я, а філософи стають, як правило, апологетами
(захисниками) християнства.