Page 86

Тема 4. Філософія Нового часу

Тести для самоконтролю

 

1. В період Нового часу утверджується:

а) буржуазний спосіб виробництва;

б) феодальний спосіб виробництва.

 

2. Буржуазний спосіб виробництва передбачав:

а) розвиток товарного виробництва;

б) розвитку вищої освіти;

в) утвердження релігійного світогляду.

 

3. Головне завдання філософії Нового часу:

а) розробка і обґрунтування нових методів пізнання;

б) пізнання духовного світу людини.

 

4. Основними парадигмами Нового часу були:

а) «знання – то сила»;

б) «опануй природою в ім’я користі та успіху самого життя»;

в) «опануй собою в ім’я щастя».

 

5. Емпіризм як напрямок істинним джерелом пізнання вважав:

а) досвід;

б) мислення.

 

6. Франсіс Бекон вбачав розв’язання соціальних проблем шляхом:

а) науки;

б) техніки.

 

7. Головним завданням філософії Ф.Бекон вбачав:

а) пізнання природи і оволодіння її силами;

б) пізнання божественної істини.

 

8. Метод індукції –це:

а) шлях думки від загального до одиничного;

б) шлях думки від одиничного до загального.

 

9. На шляху до істини, на думку Ф.Бекона, стоять перешкоди:

а) «примари роду»;

б) «примари театру»;

в) «примари печери»;

г) «примари ринку»;

д) «примари долі».

 

10. Людська душа, за Джоном Локком, від природи є:

а) чиста дошка(табула раса);

б) чиста як вода.

 

11. Основоположником раціоналізму є:

а) Рене Декарт;

б) Томас Гобс.

 

12. Раціоналізм як напрямок основним джерелом пізнання вважає:

а) розум;

б) людський досвід, чуття.

 

13. Дедуктивний метод – це шлях думки:

а) від загального до одиничного;

б) від простого до складного.

 

14. Дедуктивний метод включає такі правила:

а) визначити такі твердження, які не піддаються сумніву;

б) складну проблему ділити на прості і робити це доти, поки не отримаємо зрозумілі твердження;

в) йти від простіших доступних тверджень до складніших;

г) огляд всіх попередніх ланок;

д) визначити загальні положення і на основі них виділяти прості твердження.

 

15. «Вроджені ідеї» Декарта включають:

а) ідею Бога;

б) загальні ідеї;

в) аксіоми математики;

г) Біблійні заповіді.

 

16. Декарт був прихильником:

а) дуалістичної позиції на проблеми першооснови світу;

б) монотеїстичної позиції на проблему походження світу.

 

17. Бенедікт Спіноза в основі світу ставив:

а) природу або Бога;

б) Бога.

 

18. Атрибутами субстанції у Спінози є:

а) протяжність і мислення;

б) час і простір.

 

19. Спіноза розуміє свободу як пізнану необхідність, як те, що:

а) людина може пізнати хід світового процесу;

б) людина узгоджує своє життя із світовим процесом і стає вільною;

в) людина сама визначає, що для неї є свобода.

 

20. Мудрість людини, на думку Спінози, полягає в тому, що вона:

а) думає про смерть;

б) думає про життя.

 

21. Ядром філософської системи Г.Лейбніца є вчення про:

а) «монади»;

б) «атоми».

 

22. На думку Лейбніца, світ складається:

а) з множинності монад, кожна з яких є, як субстанція у Спінози;

б) з одної монади.

 

23. Монади мають такі характеристики:

а) не мають просторових і будь-яких фізичних характеристик;

б) не пізнаються чуттєво;

в) є ідеальними, духовними елементами буття;

г) змінюють свою внутрішню структуру під впливом інших.

 

24. «Істини розуму» включають в себе:

а) аксіоми математики;

б) закон тотожності і суперечності;

в) метод індукції.

 

25. «Істини факту» включають в себе:

а) знання здобуті емпіричним шляхом;

б) знання здобуті дедуктивним шляхом.

 

26. Ідея Просвітництва передбачає:

а) розум є рушійною силою історії;

б) розум є засіб досягнення братерства, рівності, свободи в суспільстві;

в) панування в суспільстві розумного порядку;

г) людина повинна жити за законами природи.

 

27. Основними гаслами Просвітництва є:

а) свобода;

б) рівність;

в) братерство;

г) дружба.

 

28. Просвітництво робить крок до:

а) людини;

б) суспільства;

в) до природи.

 

29. На думку Ж –Ж.Руссо, нерівність виникла внаслідок:

а) на основі приватної власності;

б) на основі общинної власності.

 

30. Руссо виділив ступені соціальної нерівності:

а) 1 – виникла від майнової нерівності;

б) 2 – нерівність, пов’язана з виникненням держави;

в) 3 – нерівність, пов’язана з перетворенням договірної влади в деспотизм;

г) 4 – нерівність, пов’язана товарним виробництвом.