4. Проблема відчуження людини і шляхи
його подолання
Особливості подолання відчуження зумовлені передусім
різним розумінням суті цього феномена в різноманітних соціально – філософських
теоріях. На думку Т.Гоббса, Ж. – Ж. Руссо, інших
теоретиків суспільного договору, відчуження виникає внаслідок добровільної
передачі особою своїх прав державі. Г.Гегель вважав джерелом відчуження і його
суттю процес об’єктивізації, уречевлення духу. Л.Фейєрбах вбачав його витоки у
психологічному стані людини – почутті заздрості, страху тощо. К.Маркс та Ф.Енгельс – в інститутах поділу праці та приватної власності.
За К.Марксом, відчуження виникає внаслідок стихійного
поділу праці, класового розшарування населення, через що людина не може обирати
певний вид діяльності, а підкоряється обставинам, що примусово нав’язують їй
інші люди.
Змушений продавати свою працю, робітник потрапляє в
цілковиту залежність від свого господаря підприємства. Саме тому він ставиться
до своєї праці як до чогось чужого. Створений робітником продукт йому не
належить, бо він є власністю господаря підприємства. Але в цьому продукті
упредметнені сутнісні сили робітника. Вони постають як чужі, ворожі, злі. Так
відбувається відчуження людини від праці, продуктів праці, своїх сутнісних сил,
від родової суті людини взагалі. Корінь зла – в приватній власності, ліквідація
якої, за К.Марксом, є головною ланкою в системі ліквідації відчуження, побудові
соціально справедливого суспільства.
Фрідріх Ніцше пов’язує феномен відчуження з християнською
мораллю, яка втілює заперечення життя, відвертання від волі до буття. О.Шпенглер вбачає витоки відчуження у процесі перетворення
культури на знеособлену цивілізацію. З.Фрейд звертав увагу на зв'язок цього
явища з патологією особистості. М.Бердяєв усяке матеріальне буття вважав
відчуженим і пов’язував це з виникненням машинної технології.
Першопричиною соціального відчуження є порушення вихідної
природно – соціальної цілісності людини, коли вона як продукт природної
еволюції, започатковує суспільний спосіб життя, який деформує природну
соціальність і не створює соціально-духовну на основі суспільного способу
життя. Поглиблення соціального відчуження зумовлює систему розподілу праці, яка
відчужує переважну більшість людей від розумово-пізнавальної роботи мислення. До
головних проявів соціального відчуження в політичній сфері життя суспільства
відносяться: нездатність окремої людини до самоуправління, домінування
біологічно визначених психофізіологічних суспільних орієнтацій; неадекватне
сприйняття держави; ідеологічна невідповідність політичних партій цілям і
завданням суспільства.
До основних сутнісних проявів соціального відчуження,
зумовлених економічними факторами суспільного буття належать: економіка
підпорядкована політиці як інструменту влади, здійснюваної в інтересах
політичних партій, а не суспільного блага заради якого виникає держава; процес
соціального відчуження як втрата органічної, еволюційно сформованої єдності
людини і природи, зумовлений системою суспільного розподілу праці, володіння
товарною нерухомістю, що робить і нерухомим дух самої людини – виробник стає
товаром: він має ціну, а повинен мати духовні цінності в морально-етичній і
етико-правових вимірах; товарно - предметний характер виробничих відносин,
перетворюючи людину в уречевлений товар, орієнтований на ринковий продаж,
витісняє її з сфери виробництва, так і суспільного життя загалом.
Людині, щоб подолати соціальне відчуження, людині
потрібно в самій собі бути цілісною і гармонійною, адже неповнота її буття в
суспільстві лише проекція її власної недосконалості і недовершеності Вона не
тільки повинна відчувати себе людиною, а й знати себе як духовно – практичну
сутність людства. Зняття соціального відчуження ми пов’язуємо з
просвітництвом., в основі якого мислення як засіб пошуку і знаходження
об’єктивної істини. Єдиний ефективний шлях, який утверджує гармонію в між
людських взаєминах і взаєминах людини з природою, шлях філософсько-просвітницький.