4. Категорії діалектики
Категорії – це гранично широкі, універсальні поняття, в
яких здійснюється ідеальне відображення світу і які служать вихідними
принципами пізнання і духовно – практичного перетворення дійсності.
Категорії діалектики прийнято класифікувати на дві
основні групи, категорії, що відображають усталений аспект буття і свідомості,
умовно можна назвати зв’язками структури, а категорії, що відображають мінливий
план, зв’язками детермінації.
Прикладом зв’язків детермінації є причинно-наслідкова
залежність. Практика показує, що виникнення будь-якого явища зумовлене чимось
іншим, фактором(чи факторами), які породжують його. Явище(чи явища), дія яких
приводить до виникнення нового явища, називається причиною. Те ж явище, що виникає під впливом причини, називається наслідком.
Необхідність - поняття для визначення внутрішньо стійкого зв’язку
об’єктів, зумовленого всім ходом попереднього розвитку їх і всією сукупністю
наявних умов їхнього існування; необхідним є те, що за певних обставин
обов’язково є або повинно бути.
Випадковість – поняття, яке визначає проблематичність або
необов’язковість виникнення або існування об’єктів; випадковим є те, що за
певних умов може бути, а може і не бути.
Під сутністю розуміють внутрішню, глибинну, істотну, відносно стійку
сторону того чи іншого предмета, явища, процесу. Сутність пізнається на рівні
теоретичного мислення.
Явище – категорія, яка відображає зовнішні властивості, як
правило більш змінні, рухомі характеристики того чи іншого предмета. В процесі
пізнання вони проявляються у формі живого споглядання . Явище і сутність – це
поняття, які вказують на напрямок, шлях вічного, безкінечного поглиблення
людських знань
В історії пізнання прослідковується
також інший категоріальний ряд, який представлений такими поняттями:
«одиничне». «особливе» і «загальне», «форма», «зміст», «частина», «ціле».
Під одиничним розуміють
ті зв’язки, відношення, властивості, які характерні тільки даному об’єкту і
відсутні в інших об’єктів.
Загальне відображає об’єктивно існуючі, подібні характеристики
одиничних предметів, їхню однотипність, належність до єдиної системи зв’язків.
Діалектика одиничного і загального проявляється в їх
нерозривному зв’язку.
Загальне не існує само по собі, в «чистому « вигляді
Одиничне ж входить до того чи іншого класу предметів, включає в себе ті чи інші
загальні риси. Особливе – це те, що
є загальним у відношенні до одиничного і одиничним у відношенні до загального.
Наприклад: пшениця – одиничне, злакова – особливе, рослина – загальне.
Під змістом
розуміють єдність всіх взаємодіючих елементів і сторін даної матеріальної
системи. Форма – це принцип впорядкованості, спосіб існування того чи іншого
змісту. Форма може прискорювати або уповільнювати розвиток змісту.
Категорія можливості
визначається як необов’язковістю виникнення нового, а дійсність як реалізована можливість.
Отже, категорії діалектики дають глибоке осмислення
фундаментальних проблем філософії.