1. Філософський зміст категорії «буття»
Проблема буття відноситься до так званих «вічних питань» філософії, оскільки вона
стосується найважливіших сторін людського життя: світогляду, цінностей,
ідеалів. Філософське усвідомлення світу ґрунтується на узагальненому,
абстрактному, теоретичному відображенні дійсності. Таке відображення
здійснюється з допомогою найзагальніших понять і категорій. Найбільш загальною
категорією філософії є категорія «буття».
Ця категорія визначає як все, що реально існує, що ми бачимо; все, що ми не
бачимо, але воно є у дійсності, наприклад, радіохвилі; всі духовні явища.
Розділ філософії,який вивчає
буття називається онтологія. Він
визначає фундаментальні принципи і основи буття, першоначала
і першопричини всього сутнісного. Це вчення про світ, про першооснови буття,
про субстанцію, матерію, простір і час, причинність тощо.
Протилежністю буття є
небуття: це ті межі, той момент, коли речей (явищ, предметів) ще немає або
вже немає. Небуття є моментом виникнення одного і зникнення іншого, або
навпаки. З небуттям повязується не тільки смерть, але
й нереалізовані плани, обмануті надії, розірвані зв’язки. Страх перед небуттям
заставляє людину замислитись над буттям, його осмислити, надати йому сенсу.
Є думка, що взагалі небуття є більш важливішим ніж,
буття, яке є тільки «тінню небуття, його виворіт».
Проблема буття знайшла своє відображення в історії філософії.
Старогрецький філософ Парменід вважав, що справжнє буття є незмінним і сталим, а зміни, що
спостерігаються є небуття, омана.
Геракліт зазначав, що буття стабільного, стійкого немає,
сутність буття у вічному становленні як єдності буття і небуття.
Античний філософ Платон
намагався вирішити проблему буття через категорію «єдине», яке б включало в
себе не тільки тілесне, але й мудрість, справедливість і інші здібності душі
людської.
Арістотель визначав буття
через співвідношення одиничного і загального. Одиничне існує як те, що
сприймається чуттєво, а загальне як те, що пізнається розумом.
У середньовічній
філософії справжнє буття належить виключно богу, а несправжнє – всьому
створеному ним матеріальному, тілесному чуттєвому. В християнській релігії
буття є буттям у Христі, що означає причетність до небесної плоті, тому віруюча
людина не підлягає гріху, прокляттю, закону і смерті.
За Гегелем, буття коріниться в світовому розумі, формою якого є
логіка, а змістом є Бог в своїй сутності, як абсолютне творче начало.
Матеріалізм справжнім буттям наділяв матерію, тілесність,рече
вість, яким протистоїть свідомість. Буття – це матерія, що чуттєво
сприймається, все те, що виникає, стає фактично існує і зникає.
Марксизм, визначаючи матерію первинною і визначальною по
відношенню до свідомості, не ототожнює її з буттям, як його попередники
матеріалісти. Енгельс вважав, що справжня єдність
світу не в його бутті, а в його матеріальності.
Сучасна
філософія тлумачить буття як таку категорію, яка
охоплює все існуюче: як матеріальні,так і духовні
феномени. Буття не зводиться лише до матеріальних утворень, а включає у себе й
світ людського духу, всі духовні явища, котрі за своєю суттю є ідеальними.
Свідомість є теж формою буття, але ідеальною формою. Буття не є чимось
аморфним, а завжди має певну структуру, воно структуроване. Внаслідок цього
можна виділити різні форми буття, які є відносно самостійними: буття природи,
буття людини, буття суспільства, буття ідеального
Специфічна особливість буття природи полягає в тому, що воно існує до появи людини. Воно є
первинним, базисним стосовно інших форм буття. На його основі виникає олюднена
природа, формується суспільне і духовне буття. Буття олюдненої природи є
єдністю природних закономірностей і суспільних процесів.
Це той штучний світ, в якому живе людина і якій вона
створила за допомогою своєї діяльності відповідно до своїх потреб та інтересів.
Серед форм буття
людини виділяють предметно-практичну діяльність, практику соціальних
перетворень і процес «самостворення» людини.
Суть предметно-практичної діяльності полягає в тому, що
людина як фізичне тіло діє на інші фізичні об’єкти і змінює, перетворює їх з
метою задоволення своїх потреб в їжі,житлі, одежі.
Людина є суспільною істотою, вона не може стати людиною
поза соціальним оточенням, вижити в повній ізоляції від інших людей. Тому люди
прикладають чимало зусиль, щоб створити оптимальний для їхнього життя
соціальний устрій.
Людина формує свій духовний світ по-перше пошуками
ідеалів, що приваблюють її, користуючись певною системою моральних та
естетичних цінностей. По-друге, вона прагне отримати максимально адекватні
уявлення про світ, в якому живе.
Нарешті, людина постійно конструює проекти перетворення
світу(у тому числі і саму себе) до того його стану, в якому в якому хотіла
жити, стану, що гідний її.
Буття людської свідомості є, таким чином, функціональним,
воно формується аксіологічними, когнітивними, конструктивно-проектуючими чинниками.
Буття
суспільства ґрунтується на
бутті олюдненої природи і власне природи, але закономірності соціального буття
безпосередньо не витікають із природних закономірностей, а лише детермінуються природними закономірностями.
Формування людини, її перетворення в істоту соціальну є
ніщо інше, як освоєння індивідом суспільних цінностей. Зрозуміло, що індивід не
в змозі освоїти всі здобутки суспільства, але його соціальне значення залежить
від того, скільки він засвоїв, і як він їх може відтворити.
Синонімом поняття «буття» вживають термін «реальність».
Реальність умовно поділяється на об’єктивну і суб’єктивну. Обєктивна реальність ототожнюється з фізичною реальністю, як визнання
фізичного світу, що розвивається за власним законами . Обєктивна
реальність включає в себе не тільки матеріальні об’єкти, фізичну природу,
матерію, що рухається, механічні, хімічні, фізичні, біологічні, але й
інформаційні процеси. Обєктивна реальність - це все
те, що існує незалежно від людини. Субєктивна реальність – це реальність, що
відображається у свідомості суб’єкта і складає духовний світ людини.