3. Позитивізм
як напрямок у філософії ХІХ – ХХ століття
Позитивізм як напрямок у філософії ХІХ століття,
головним предметом дослідження стало наукове знання. Основні ідеї позитивізму
викладені французьким філософом Огюстом Кантом (1798 – 1857). Вся попередня
філософія , на думку О.Канта, орієнтувалася на теологічні і «метафізичні»
питання і тому ніколи не була науковою. Вона націлювалася на осягнення
«внутрішньої природи речей». Завдання полягає . щоб розробити позитивну
філософію, положення якої можна було б перевірити фактично за допомогою
спостережень.
Термін «позитивізм» походить від «позитивного» (
фактично побудованого на досвіді) знання. Позитивізм протиставляється таке
«позитивне « знання «метафізичному» або спекулятивному, яке виходить за рамки
фактів.
Позитивізм ( філософія «позитивного» знання), який часто називають «філософією
науки», є однією з найвпливовіших течій останніх півтора століть. Змінюючись
від позитивізму до постпозитивізму і неопозитивізму, він багато в чому визначив
духовне обличчя людства нашої епохи, що пов’язало свою долю з розвитком науки і
техніки.
Теоретичним джерелом позитивізму є Просвітництво з
його вірою у всемогутність розуму і в науково – технічний прогрес, з одного
боку і англійський емпіризм Локка і Юма, з другого.
Основні ідеї і настанови позитивізму можна звести
до таких положень:
1.Справжня наука не виходить за сферу фактів. За
рамки чуттєвого даного. Вона не гониться за невловимими першоосновами і
першопричинами.
Звідси заперечення метафізики, яка не дотримується
цієї вимоги.
2. Наука яка вивчає факти, є всемогутньою. Не існує
меж науковому пізнанню.
3. Суспільство також підлягає науковому пізнанню.
Наукою про суспільство є соціологія.
4. Розвиток науки і техніки, а також соціології є
запорукою суспільного рогресу
Сутність позитивізму
відображають такі три основні його положення:
- пізнання людини повинно
бути вільним від будь-якої філософії;
- вся попередня філософія,
як метафізична, так і діалектична, повинна бути усунена і замінена: або
спеціальними науками, або узагальненим оглядом системи знань, або загальною класифікацією
наук, їх співвідношенням;
- позитивна філософія
повинна бути нейтральною, що сприятиме усуненню протилежності між матеріалізмом
та ідеалізмом.
Однак швидко виявилась
безпідставність такої тези. Виникає нова форма позитивізму, котра повертається
до проблем попередньої філософії: природи пізнання, досвіду, проблем
співвідношення суб'єкта й об'єкта, фізичного і психічного, категорій «річ»,
«субстанція», елементів світу тощо. Це - друга історична форма позитивізму - емпіріокритицизм (від грец. empiria - досвід і критика) - дослівно: «критика досвіду».
Основоположниками цього напрямку були швейцарський філософ Ріхард Авенаріус (1843 - 1896) та австрійський філософ Ернст Мах (1838
-1916). Філософія «другого
позитивізму» була зведена махізмом до теорії пізнання, відірваної від реальної
дійсності. Однак вона переконливо довела, що наука не може обійтись без
філософії,її понять і методології, бо, як говорив Гегель, «все, що в науках засновано на розумі, залежить від філософії».
Виникнення і формування
«третього позитивізму» - неопозитивізму - зв'язане з діяльністю таких
філософів, як М. Шлік (1882 - 1936), О. Нейрат (1882 - 1945), Р. Карнап (1891 -
1970), Г. Рейхенбах (1891 -1953), Л. Вітгенштейн (1889 - 1951), А. Айєр (1910 - 1989), Б. Рассел (1872 -
1970), і представників нової хвилі постпозитивізму - таких, як К. Поппер (1902 -1994), Т. Кун (народ. 1922 р.), Я. Фейєрабенд ( народ. 1924 р.), Ю. Хабермас (народ. 1929 р.), та інших.
Сутність неопозитивізму -у запереченні сучасної філософи як науки в
абсолютизації науково-природничого знання, в недооцінці суспільних наук. Статус
науки мають, на думку філософів цього напрямку, лише природничі науки, котрі
отримують свої знання з допомогою природничо-експериментальних методів.
Філософія не може бути наукою, оскільки вона свої проблеми розв'язує іншими
методами.
Філософія має справу з
найбільш загальними проблемами буття. Тому ці проблеми можуть бути з'ясовані
лише адекватними їм методами пізнання - такими, як індукція і дедукція, аналіз
і синтез, логічний та історичний методи, методом сходження від абстрактного до
конкретного - з допомогою діалектики, її законів і принципів.
Предметом неопозитивізму є
аналіз мови науки, тлумачення текстів, їх пояснення. Для неопозитивізму
характерними є три науково-пізнавальних принципи: редукціоналізму, верифікації і конвенціоналізму.
Принцип редукції (від лат. reductio — повернення, відновлення) — зведення у процесі
дослідження одного явища до іншого, однієї проблеми до іншої з метою спрощення
їх. Це - логічний прийом, котрий застосовується у пізнанні.
Однак не все складне можна звести до простого. Зведення, скажімо, вищих форм
життя до нижчих - це нонсенс. Втрачається специфіка явища, тобто принцип
редукції не можна абсолютизувати, як це допускається у філософії
неопозитивізму.
* Принцип
верифікації - це перевірка результату дослідження на істинність. З точки зору неопозитивізму
істинне лише те, що може бути безпосередньо емпірично перевірене на практиці.
Перебільшення, абсолютизація цього принципу у неопозитивізмі призводить до
відкидання такої важливої форми розвитку природничонаукових знань, як гіпотеза.
* Принцип конвенціоналізму
- принцип
домовленості, «договору». Дослідники домовляються стосовно того чи іншого
об'єкта пізнання; як його тлумачити, що він собою являє, яка його особливість
тощо. Але при цьому втрачається об'єкт пізнання як об'єктивна реальність, саме
те, з приводу чого відбувається «домовленість».
Сучасний неопозитивізм має ряд різновидностей: логічний позитивізм, семантичний, постпозитивізм тощо. Але сутність їх одна -
абсолютизація суб'єктивних моментів у пізнанні» ігнорування його об'єктивних
моментів, перебільшення значення природничих наук, надзвичайна формалізація
гносеологічних проблем.
Основні риси сучасної світової філософії. Сучасна епоха
характеризується небаченим досі зростанням впливу науково-технічного
прогресу на природу, на всі сторони життя суспільства, людину, на саме її
існування -
в результаті інформатизації, комп'ютеризації, електронно-атомних технологій,
новітніх засобів масової інформації, які тепер не мають меж. Під впливом цього
формується нова картина світу, відбувається радикальна зміна ціннісних
орієнтацій і пріоритетів людини. Загальнолюдські цінності набувають все
більшого визнання. Навіть колишній Радянський Союз, який фактично не визнавав
«Всезагальної декларації прав людини», прийнятої ООН у 1948 році, через 41 рік, у 1989 році, врешті-решт,
ратифікував її.
Філософія як теоретична форма відображення дійсності (форма суспільної
свідомості) не може цього не враховувати. У зв'язку з цим сучасна світова
філософія набуває таких основних рис:
- Осмислення глобальних проблем, котрі стоять нині
перед людством, а саме: екологічних, ресурсозберігаючих, продовольчих,
демографічних, енергетичних, технологічних і т.д.;
- Переосмислення в цьому контексті
проблем самої людини, її виживання як виду;
- Визнання пріоритету у філософії загальнолюдських
цінностей, відображених у «Всезагальній декларації прав людини»;
- Плюралізм (множинність) філософських вчень і
напрямків, заперечення монополізму будь-якого з них;
- Толерантність (терпимість) щодо ставлення до
різних філософських концепцій;
- Постановка проблеми формування планетарної
свідомості.