1. Основні філософські
ідеї І. Канта
Імануїл Кант (1724 – 1804) – німецький філософ і
вчений, родоначальник німецької класичної філософії. Народився у м. Кенігсберзі
(Прусія) в родині ремісника. Закінчив теологічний факультет Кенігзберзького
університету, в якому спочатку був доцентом, потім професором і ректором.
Викладав у ньому ряд курсів філософії, логіки, математики, механіки, фізики,
географії, антропології, загальної історії. Був енциклопедично ерудованою
людиною.
Розрізняють два періода у творчій діяльності
Канта – «докритичний» (до 1770р.) «критичний».
У «докритичний» період Кант виступав
як знаний вчений, теоретик, природодослідник. У цей період він визнавав
можливість об’єктивного
існування речей поза свідомістю людини.
У «докритичний період» Кант публікує
свою блискучу роботу «Загальна природна історія і теорія неба»(1755), в якій
обґрунтовує гіпотезу про природне походження Сонячної системи. Кант пояснював
процес виникнення Сонячної системи діянням протилежних сил і тенденцій –
притяганням і відштовхуванням, доцентровими і відцентровими силами.
Це дало можливість обґрунтувати ряд
особливостей Сонячної галактики – розташування орбіт планет майже в одній
площині, а також виникнення природних супутників планет, кілець Сатурна і т.д.
Кант стверджував, що народження нових світів і руйнування старих – це вічний,
безперервний процес оновлення світу.
Космогонічна концепція Канта була
найвеличнішим досягненням астрономії з часів Коперника. Вперше було розхитано
уявлення про те, що природа не має ніякої історії у часі.
У «докритичний період» Кант зробив
важливе відкриття про гравітаційну взаємодію Місяця і Землі, котра впливає на
швидкість їх обертання, про уповільнююче обертання Землі внаслідок тертя, котре
викликається приливами і відливами. Всі ці ідеї Канта стали основою для нового
погляду на світ як на рухливий, змінний, суперечливий. Це відіграло важливу
роль у розвитку діалектики.
Таким чином, у «докритичний період»
вченню Канта були притаманні елементи матеріалізму і діалектики, а саме:
визнання ним об’єктивного, реального існування природи (концепція природної
історії Сонячної системи); наукові відкриття стосовно взаємодії Місяця і Землі,
уповільнюючого обертання Землі внаслідок приливів; діяння відцентрових і
доцентрових сил, притягання і відштовхування; визнання фундаментального
положення матеріалістичної філософії про те, що речі існують поза нашою
свідомістю і що уявлення про них ми маємо завдяки відчуттям, які є джерелом
знань.
У «критичний період» творчість Канта
набуває іншого гатунку. Він фактично став на шлях заперечення пізнання речей,
їх сутності. У цей період Кант публікує ряд праць – таких, як «Критика чистого
розуму»(1781), «Критика практичного розуму»(1788), «Критика здатності
суджень»(1790).
Головна ідея цих творів – це
«критика» теорії пізнання, теза про те, що людина, перш ніж з’ясувати сутність речей, повинна
встановити межі своїх пізнавальних можливостей; що вона може пізнати, а що не
зможе.
Уже в цьому містився сумнів Канта стосовно
можливості самого пізнання. Це, можна сказати, перша цеглинка у кантівську
теорію незнання. Це – перший елемент ангостицизму. Ангостицизм – (від грец. а –
не,gnosis – знання) – вчення, яке повністю чи частково заперечує можливість
пізнання світу.
Кант вимагав здійснювати пізнання
теоретично, а не в процесі практичної діяльності. Гегель у зв’язку з цим писав, що Кант подібний
до людини, котра бажає навчитися плавати до того, як вона ввійде у воду
Другий елемент агностицизму Канта –
це розмірковування про несхожість, неідентичність самого предмета і його образу.
Предмети природи, за Кантом, існують поза нашою свідомістю, незалежно від неї.
Але образи їх, що виникають у нашій свідомості, не схожі, не ідентичні з
предметами, так само, як дим не схожий на вогонь, як крик, викликаний болем, на
сам біль.
Третій елемент агностицизму Канта –
це уявлення про категорії мислення як «чисті», апріорні, дані до досвіду форми
пізнання. Апріорі (лат. а priori – первісно) – термін ідеалістичної філософії, котрим
позначаються знання, отримані до досвіду та незалежно від нього, і які
споконвічно притаманні свідомості. Так, Кант стверджував, що такі категорії, як
простір і час, є апріорними формами пізнання. Більше того, за вченням Канта,
всі категорії трансцендентальної логіки є «чистими», апріорними, позбавленими
«домішок» досвіду, практики. Трансцендентальний (від лат. transcendere – переступати) – все те, що
виходить, «переступає», за межі чуттєвого досвіду, не дається в ньому, тобто є
апріорним. Таке тлумачення Канта є просто недоречним. Бо всі категорії, поняття
науки мають практичне, апостеріорне походження. Вони є результатом пізнання
узагальнення практичного досвіду.
Апостеріорі (від лат. a posteriori – з наступного) – термін, що, на
відміну від апріоріті, означає знання, котре отримане в результаті досвіду,
практичної діяльності.
Четвертий елемент агностицизму Канта
– це розрив діалектичного зв’язку між сутністю і явищем, встановлення принципової
відмінності між ними. Кант вважав, що сутність є «річчю в собі» і її пізнати
неможливо, що людина здатна пізнати лише явища. Однак, з точки зору діалектики,
між явищем і сутністю немає принципової межі, а є лише відмінність між тим, що
пізнано, і тим, що ще не пізнано. Коли ми пізнаємо явище, то так чи інакше
одночасно пізнаємо і його сутність. Сутність, таким чином, з’являється, а явище дає уявлення про
сутність. Інакше бути не може.
Кант – філософ суперечливий,
непослідовний. З одного боку, він глибокий вчений – природодослідник, котрий
здійснив ряд важливих відкриттів, був близький до матеріалізму, а, з іншого боку,
став родоначальником класичного агностицизму, фактично став на шлях заперечення
пізнання. З одного боку, все багатство реального світу Кант втиснув у свої 12
апріорних категорій загальної логіки і вважав їх вічними, незмінними,
нерухливими, які за жодних обставин не переходять одна в одну. З іншого боку,
розглядаючи так звані антиномії «чистого розуму», розкрив глибоку діалектику
взаємозв’язку категорій кінечного і безкінечного, простого і складного, причини
і наслідку, свободи і необхідності. Антиномія (грец.- суперечність у законі) –
нездоланна суперечність, ускладнення. Що це за антиномії «чистого розуму»?
Кант у своїй праці «Критика чистото розуму»
розглядає чотири такі антиномії. Для прикладу розглянемо дві з них:
1. Світ
має початок у часі і просторі. Світ не має початку і в часі, і в просторі.
2.
Будь-яка скадна річ складається з простих частин. У світі немає нічого
простого.
Тобто Кант звернув увагу на
суперечності «чистого розуму», які, на його думку, є нерозв’язними, антиномічними. Іншими словами,
«чистий розум» може довести одну частину антиномії і спростувати іншу, й
навпаки, може довести іншу і спростувати одну. Вчення Канта про антиномії
«чистого розуму»відіграло важливу роль у розвитку діалектики.
Позитивним у вченні Канта було
уявлення про роль антагонізмів у суспільному розвитку і про необхідність
вічного миру, якого можна досягти через взаєморозуміння між народами,
міжнародну торгівлю, співробітництво, врахування взаємних інтересів,
невтручання у внутрішні справи держав, статус-кво кордонів тощо.
Інтерес становлять і розмірковування
Канта про моральний закон (категоричний імператив), про людину, яку не можна
розглядати як засіб для досягнення будь-якої мети, бо вона сама є такою метою.
Ці думки Канта, безперечно, є одним із досягнень німецької класичної філософії.
Кант – дуаліст. З одного боку, він
визнавав, що матеріальні речі існують самі по собі, об’єктивно і відображаються
нашими відчуттями. З іншого боку, вважав, що вони є «речами в собі», тобто
непізнаванними.
Далі. Заперечуючи бога як
архітектора Всесвіту Кант разом з тим стверджував, що божественний дух створив
необхідні передумови для наступного розвитку природи; що є вище, розумне
начало, творець світової доцільності і гармонії. У зв’язку з цим він прагнув
обмежити науку, щоб зберегти релігію. «Я повинен, - писав Кант, - потіснити
знання, щоб надати місце вірі».
Таким чином, основною рисою філософії Канта є її двоїстість,
поєднання в одній системі різнорідних, протилежних філософських напрямків.
Основна суперечність філософського вчення Канта – це невідповідність між
визнанням ним існування речей, явищ природи поза свідомістю людини і
запереченням їхнього пізнання.