Програма навчальної дисципліни «Основи філософських
знань»
Розділ І. Гуманістичний зміст історії
виникнення і розвитку філософії.
Тема 1. Вступ. Філософія як специфічний
тип знання.
Поняття
«філософія». Місце філософії в самопізнанні людини.
Основні
джерела філософії: філософія і релігія.
Світогляд
як духовно практичне засвоєння світу. Структура світогляду. Типи світогляду.
Світовідчуття, світосприйняття, світорозуміння. Світобачення та його принципи:
монізм, плюралізм, скептицизм, догматизм, раціоналізм, сенсуалізм.
Предмет
і функції філософії.
Філософія
в системі культури.
Тема 2. Філософія Стародавнього світу.
Історія філософії як сходження
до вершин людського самопізнання.
Стародавня філософія як
зародок і колиска всіх наступних типів філософії. Людина – змістовне ядро всіх
проблем стародавньої філософії.
Проблема позбавлення людини
страждань у філософії Стародавньої Індії. Проблеми філософії Стародавнього
Китаю.
Антична філософія :
особливості розвитку , морально–етична спрямованість.
Тема 3. Філософія європейського середньовіччя та епохи Відродження.
Загальна характеристика
доби середньовіччя. Зміни у світогляді під час переходу від античності до
середньовіччя. Роль християнства у формуванні середньовічної філософії. Основні
проблеми та досягнення доби середньовіччя в Європі та Візантії.
Філософія Відродження :
гуманістичний характер; науково – природничі погляди; соціально–політичні ідеї;
етика Ренесансу. Проблема людської особистості.
Тема 4. Філософія Нового часу.
Якісно
нова спрямованість філософії в період ранніх буржуазних революцій в Європі.
Пошуки продуктивного методу пізнання: сенсуалізм , раціоналізм.
Новий
філософський ідеал у філософії Просвітництва. Проблема свободи людини та шляхи
її соціального визволення.
Класична
німецька філософія. Моральний смисл обмеження людського розуму і розширення меж
віри. Особливості та досягнення класичної німецької філософії.
Тема
5. Філософія ХІХ – ХХ
століття.
Своєрідність російської філософії:
релігійно–ідеалістичний, революційно–демократичний напрямки, руський космізм.
Переклад класичної моделі світорозуміння у філософії ХІХ–ХХ століть. Програма радикального оновлення філософії -
філософія Маркса й Енгельса, позитивізм, філософія
життя.
Некласична
філософія ХХ століття : основні напрямки та їх
особливості. Критика цінностей західних техногенних цивілізацій, відмова від
проектів тотального перевлаштування світу, сцієнтизм та анти сцієнтизм,
проблеми ірраціонального та несвідомого, екзистенціональна
філософія. Проблема знання та мови у філософії.
Тема 6. Філософська думка в Україні.
Джерела
української філософської культури. Становлення українського неоплатонізму ХIV – ХVI
століть. Філософська думка українського ренесансу. Специфіка реформації в
Україні. Зародження професійної філософії в культурно–освітніх центрах України:
Острозькій та Києво–Могилянській академіях.
Г.Сковорода
– родоначальник
української класичної філософії. Філософія Т.Г.Шевченко.
Академічна філософія Х1Х століття:
особливості, напрямки і основні філософські ідеї. «Культурне відродження» 20–х
та філософське відродження 60-80 років ХХ століття. Сучасна
філософська думка в Україні. Філософська думка Української діаспори.
Розділ ІІ. Онтологія і гносеологія.
Тема 7. Проблема буття у філософії.
Поняття
«онтологія», «буття». Фундаментальне значення проблеми буття в філософії. Основні
виміри буття (буття речей, природи, духовного і соціального). Світ як
всеохоплююча реальність. Єдність природи, суспільства і людини, матеріального
буття і людського духу.
Практичні
витоки людського поділу реальності на об’єктивну та суб’єктивну.
Реальність
буття та небуття. Єдність матерії, руху, простору та часу. Людська діяльність як
особливий спосіб саморуху. Об’єктивна і суб’єктивна реальність.
Тема 8. Духовний вимір людського буття.
Свідомість
людини як діалектичне співвідношення об’єктивної дійсності та суб’єктивної
реальності, як духовний спосіб орієнтації людини в реальності буття, що
розвивається.
Проблема
походження, розвитку і сутності свідомості. Свідомість і мова. Структура та
функції свідомості. Свідомість та самосвідомість, свідоме, підсвідоме,
несвідоме .Загадкові явища людської свідомості та психіки.
Суспільна
свідомість . Форми суспільної свідомості: політична , правова, моральна,
естетична, релігійна, філософська та ін. Проблема вибору свободи і
відповідальності.
Тема 9. Основи філософського вчення про
розвиток.
Діалектика
як вчення про розвиток і універсальні зв’язки. Загальні ознаки і людський
критерій розвитку.
Принципи
діалектики. Категорії діалектики. Закони діалектики, їх методологічне та
світоглядне значення.
Антиподи
діалектики: софістика і еклектика.
Тема 10. Основний зміст пізнавальної
діяльності.
Поняття
«гносеологія». Проблема пізнання у філософії. Поняття пізнання. Та його рівні.
Об’єкт і суб’єкт пізнання. Чуттєве і раціональне , емпіричне і теоретичне
пізнання. Опосередковане та безпосереднє пізнання. Логіка і інтуїція. Пізнання
та творчість.
Пізнання
і знання. Проблема істини. Практика як критерій істини. Практика як спосіб
становлення і відношення людини до світу і до самої себе. Типологія видів
практики: виробничої, соціальної, політичної, духовної. Знання і мудрість.
Методологія.
Метод як усвідомлений спосіб пізнавальної діяльності. Методологічний арсенал
науки.
Розділ ІІІ. Соціальна
філософія.
Тема 11. Філософський аналіз суспільства.
Поняття
суспільства у філософії. Основні підходи до розуміння суспільства. Суспільство
як само організуюча і само розвиваюча система.
Роль
географічного природного середовища у житті суспільства. Демографічні чинники
суспільного розвитку. Матеріальні основи розвитку суспільства. Політична
система суспільства. Громадянське суспільство: поява, основи, ознаки.
Сутність
та структура духовного життя суспільства, поняття «культура» як єдність
матеріальних і духовних цінностей, вироблених людством.
Історична
різноманітність і єдність типів суспільства. Формація і цивілізація. Сучасні
концепції суспільного розвитку, його критерії.
Історичний
результат як підсумок зіткнення різних сил і тенденцій у суспільному розвитку.
Рушійні сили історичного розвитку. Роль і місце насильства в історії.
Тема 12. Філософська концепція людини.
Філософська концепція людини.-основа наук про
людину. Сутність людини. Праця і мова – фактори становлення і розвитку людини.
Проблема людини в історії філософії.
Філософський зміст понять «індивід», «індивідуальність»,
«особистість». Типологія особи. Проблема відчуження людини і шляхи його
подолання. Діалектика взаємодії людини і суспільства.
Самореалізація особи. Роль особистості в історії.
Самоцінність людського життя. Сенс життя людини. Проблема людського щастя. Аморальність
використання людини як засобу.
Тема 13. Цінності в житті людини і суспільства.
Поняття
«аксіологія». Місце аксіології в системі культури. Цінності як визначальні
характеристики людського життя. Людина в системі цінностей. Структура
цінностей.
Цінності
як ядро духовного світу людини. Проблема суб’єктивного вибору.
Цінність
і ціль. Цінність і життєвий смисл. Цінність як регулятор поведінки людини.
Базові
цінності людського буття. Ціннісні орієнтації. Вищі духовні цінності. Поняття
про духовну досконалість.
Глобальні
проблеми людства і людина: екологічний і моральний імперативи виживання
людства. Стратегія людства в планетарному масштабі. Проблема переходу від
техногенної до антропогенної цивілізації.