Page 89

Тема 7. Філософська думка в Україні

Тести для самоконтролю

 

1. Перші погляди на виникнення української філософії пов’язані з появою:

а) «Велесової книги»;

б) давньоруської міфології.

 

2. Світоглядна культура Русі акцентувала увагу на проблемах:

а) протистояння духу і природи, душі і тіла, Бога і Диявола;

б)протистояння людини і природи.

 

3. Виникнення філософії Київської Русі пов’язане із:

а) розв’язанням суперечностей між словянсько-міфологічним і християнсько–релігійним світоглядом;

б) містичним і язичницьким світоглядом.

 

4. Джерелами філософської думки в Київській Русі були:

а) джерела античної культури;

б) літописи, проповіді повчання;

 

5. В «Слові про закон і благодать» Іларіона визначаються етапи історії Київської Русі, які взяті у апостола Павла:

а) закон – це коли Бог наставляв і карав настановами;

б) благодать – це коли Бог справу життєвого вибору віддав людині, подарувавши подвиг Христового розп’яття;

в) свободу як вище благо людського життя.

 

6. В «Повчанні Володимира Мономаха дітям»визначені питання:

а) краси і гармонії світобудови, життя повинно будуватися у злагоді зі світом;

б) внутрішньої душевної злагоди.

 

7. На думку Кирила Туровського, філософія дає:

а) божим і людським речам розуміння;

б) визначення матеріальності походження світу.

 

8. Кому належать слова: «Серце зводить воєдино розум, почуття, волю людини»:

а) Кирилу Туровському;

б) Володимиру Мономаху.

 

9. Іван Вишенський вважав, що:

а) осягнення Божественної істини є одночасно і процесом становлення людини як особистості;

б) осягнення Божественної істини є недосяжним для людини.

 

10. Просвітники Острозької академії відстоювали ідеї:

а) захисту українського народу як етнічної спільноти від ополячення і окатоличення;

б) про природну рівність людей незалежно від соціальної і релігійної приналежності;

в) надання громадянських і особистих прав громадянам.

 

11. Представники Києво–Могилянської академії відстоювали:

а) ідею розвитку науки і освіти під егідою церкви;

б) закликали поширювати освіту в народному середовищі визнавали пріоритетність духовної влади над світською;

в) ідею культурно – національної автономії.

 

12. Сковорода в поглядах на світ був прихильником:

а) дуалізму;

б) пантеїзму.

 

13. Головна проблема у філософії Сковороди це проблема:

а) людини;

б) природи.

 

14.Основою філософської системи Сковороди є:

а) вчення про дві натури і три світи;

б) вчення Бога.

 

15. У Сковороди світ складається з двох натур:

а) видима – твар;

б) невидима – твар.

 

16. У Сковороди світ символів це:

а) світ Біблії;

б) макросвіт.

 

17. Сковорода під принципом «сродної праці» розуміє:

а) працю на благо людей;

б) працю відповідно до здібностей людини.

 

18. Особливістю суспільно – політичних поглядів Т.Г.Шевченка є:

а) антикріпосницька спрямованість;

б) соціально – політична спрямованість.

 

19. Т.Г Шевченко виступав проти:

а) самодержавної політики національного гноблення;

б) утвердження капіталістичних відносин.

 

20. Словянську проблематику Шевченко розв’язував з позицій:

а) революційного демократизму;

б) братерської єдності слов’ян;

в) національного самовизначення.

 

21. Для світосприйняття Шевченка притаманний:

а) антропоцентризм, тобто сприйняття світу через переживання, бажання, потреби і прагнення людської гідності;

б) Україна як екзистенціональний стан буття;

в) пантеїзм.

 

22. На думку Костомарова, українська ментальність відрізняється від російської тим що:

а) у росіян панує загальність над особистістю;

б) росіяни нетерпимі до чужих вір, народів, мов;

в) українці люблять природу, землю, тоді як росіяни відносяться до неї байдуже;

г) росіяни народ духовний, українці – матеріальний.

 

23. М.Драгоманов основною одиницею суспільства вважав є:

а) людську особу;

б) громаду.

 

24. Драгоманов визначав:

а) обмежені можливості людського пізнання;

б) безмежні можливості людського пізнання.

 

25. Вчення про буття Памфіла Юркевича включає сфери:

а) ноуменальний світ, ідеальний світ ідей;

б) реальний світ розумних істот;

в) феноменальний світ примарного існування тілесності;

г) світ буття Бога.

 

26. На думку Памфіла Юркевича, людину в моральній і духовній свободі можна пояснити виходячи із:

а) серця;

б) розуму.

 

27. Філософські і соціально – політичні погляди І.Я.Франка складалися під впливом:

а) національної духовної культури;

б) марксизму;

в) позитивізму;

г) томізму.

 

28. Соціалізм у І.Франка зводиться до:

а) економічних чинників;

б) християнської духовності;

в) революції і утвердження диктатури пролетаріату.

 

29. Основними рисами світогляду І.Франка є:

а) відданість боротьбі за соціальне і національне визволення;

б) приватна власність поступається колективній, громадській власності;

в) діалектичний підхід на суспільство, природу, людину;

г) метафізичний підхід до пояснення розвитку світу.

 

30. Соціально–політичні погляди І.Франка базуються на:

а) загальнолюдських цінностях;

б)класових інтересах.