2. Суб’єкт і об’єкт пізнання
Процес пізнання, будучи процесом активного відображення
дійсності у свідомості людини в результаті її діяльного предметно-практичного
відношення до світу можливий лише при взаємодії людини з явищами дійсності. Цей
процес у гносеології осмислюється через категорії «суб’єкт» і «об’єкт».
Суб’єкт пізнання - це реальна людина, суспільна істота,
наділена свідомістю, насамперед у таких її проявах як мислення, чуття, розум,
воля, яка засвоїла історично вироблені людством форми та методи пізнавальної
діяльності і тим самим розвинула свої здібності і оволоділа історично
конкретними здатностями до цілеспрямованої
пізнавальної діяльності.
Суб’єкт пізнання визначається і як суспільство в цілому,
яке має певний спосіб матеріального і духовного виробництва, певний історичний
рівень розвитку науки і культури. Суспільство виступає суб’єктом пізнання
опосередковано через пізнавальну діяльність окремих людей, але люди формуються
як суб’єкт пізнання лише в їхній спільній діяльності, зумовлених певною
системою суспільних відносин, формами спілкування, певним рівнем суспільного
виробництва, культури і самого пізнання.
Суб’єктом пізнання є людина, яка включена в суспільне
життя, суспільні зв’язки та відносини, яка використовує суспільно-виробничі
форми, способи і методи практичної і пізнавальної діяльності.
Об’єктом пізнання – це те, на що спрямовується на основі
практики пізнавальна діяльність суб’єкта. Об’єктом пізнання може бути в
принципі вся дійсність, але лише в тій мірі, в якій вона включена в предметно –
практичну діяльність. Поняття «об’єкт» та об’єктивна реальність пов’язані між
собою, але не тотожні за своїм змістом. Об’єктом є не вся об’єктивна
реальність, а лише та її частина, що вже введена в практику людства і становить
коло його пізнавальних інтересів. Об’єктом пізнання виступають не лише природа,
а й суспільство, і сама людина, і відносини між людьми, їхні взаємини, а також
свідомість, пам'ять, почуття, воля, духовна діяльність. Пізнання може бути
спрямоване не лише на об’єктивну дійсність, а й на ідеальні об’єкти, наприклад,
числа, площини. Ідеальні об’єкти –це ідеальні образи об’єктивно існуючих
предметів та явищ, які одержуються суб’єктом в
результаті абстрагування та ідеалізації. Об’єкт пізнання завжди змінюється під
впливом практики і пізнання.