1. Російська філософія ХІХ – ХХ століття
Філософію XІX-ХХ століття характеризують
різноманітні школи, напрямки, течії, що є відображенням складності суспільного
життя, його суперечливості. До них належать: марксистська, феноменологічна, герменевтична, екзистенціальна, неотомістська,
неопозитивістська тощо.
Початком послідовного розвитку російської філософії відноситься до
другої четверті ХІХ століття. В 40 – 50 роках ХІХ століття основні ідейні спори
велись щодо майбутніх шляхів розвитку Росії. Склалося два напрямки - західники
і слов’янофіли. Західники орієнтувалися на європейські моделі розвитку,
протиставляючи слов’янофілам самобутність Росії, яку вони бачили в селянській
общині , в православності і соборності російського народу. Словянофіли,
серед яких були І.В. Кірієвський, К.С. Аксаков, Ю.В. Самарін, намагались заперечити німецький тип
філософствування і виробити на основі істинно вітчизняних ідейних традицій
особливу російську філософію. І.В. Кірієвський ставив
принцип несуперечливої цілісності усунення суперечностей між розумом і вірою
істиною духовною і природно - життєвою. Релігії відводиться роль духовного
лідера.
А.С Хомяков вважав істинною словянською релігією православну віру. Тільки православній
вірі характерна соборність , свобода, які спиралися на любов до Бога.
Однак ранні слов’янофіли не змогли створити цілісної філософської
системи як і пізні - 70 – 80 років.
І в цілому, філософія слов’янофілів за своїм змістом залишилася
релігійно – етичною.
Західники були переконані, що росіянам потрібно вчитися філософії
Заходу. В 30 роках Х1Х століття в гуртку Н.В. Станкевича
вивчали твори Г.Гегеля. В цей час проявила тенденція надати філософським ідеям
прикладного значення., використати їх для перетворення російської реальності.
Ідеї Гегеля відходили, а на зміну їм утверджувалися погляди Фейєрбаха,
матеріалістичні та нігілістичні ідеї.
До ранніх західників відносяться П.Я. Чаадаєв, Н.В.Станкевич,
В.Г.Бєлінський, А.І.Герцен. А.І.Герцен діалектику Гегеля називав «алгеброю
революції». Він є прихильником ідеї єдності. Він підкреслює єдність природи і
людини, матерії і свідомості, емпіричного досвіду і раціонального мислення,
природи і філософії, науки і життя. Майбутнє Росії він повязував
з ідеями народного соціалізму, стає ідеологом народництва, закликає до бунту,
негайне скинення влади. Пізніше одним із лідерів західників став
М.Г.Чернишевський. На нього значно вплинула антропоцентрична,
матеріалістична філософія Л.Фейєрбаха. Значне місце в його філософії займає людина
з її соціально – політичним, економічним і етичним аналізом. М.Чернишевський
вважав матеріальні умови існування людини є основою її існування. Філософія
західників має революційно – демократичний зміст.
В.С.
Соловйов – автор оригінальної філософської системи. Він вважав , що абсолютно
сущим є Бог, який уособлює позитивну єдність всього існуючого. Відома формула
Соловйова : «Абсолютне здійснює благо через істину в красі» Виділяє три
абсолютні цінності – істина, благо і краса. Любов – це та сила, яка підриває
коріння всякого егоїзму. Істинна духовність – це любов до Бога як злиття з ним,
- істинне спасіння людини, подолання нею смерті.
Початок ХХ століття в російській філософії
представлений філософами Н.А.Бердяєвим,І.П.Лапшиним,
А.Ф.Лосєвим та інші.
Філософія М.А.Бердяєва глибоко екзистенціональна.
Центральною темою є людина, людина вільна, творча. Важливу роль відводить Богу
як творцю, який завжди присутній як велика духовна сила. Вважав , що людина
перетворить світ відповідно до принципів свободи і творчості.
О.Ф.Лосєв в своїй системі
об’єднав феноменологію, діалектику і символізм. Основою філософського аналізу є
не поняття, а ейдос, пронизане смислами живе буття
предмета. Поняття не може охопити все, це може зробити лише ейдос.
Погляди Лосєва мають конструктивно – діалектичний характер з символічним
визначенням.