3. Чуттєве і раціональне, емпіричне і
теоретичне пізнання
Пізнання людиною світу, формування пізнавальних образів
починається з чуттєвого контакту із зовнішнім світом, з чуттєвого відображення,
з «живого споглядання».
Під «живим спогляданням», «чуттєво – сенситивним
відображенням» розуміють чуттєве відображення дійсності в таких формах, як
відчуття, сприймання, уявлення.
Відчуття - це відображення окремих властивостей предметів
та явищ внаслідок їхнього безпосереднього їх впливу на органи чуття людини. Відчуття
не дає цілісну характеристику дійсності, а лише пізнає окремі властивості,
сторони об’єктів. Однак відчуття мають ряд недоліків: мають межі, тобто далеко
не все ми можемо бачити, відчувати; для них характерна мінливість, нестійкі,
відносні. Відчуття не дають суттєвої відмінності між суттєвим і несуттєвим.
Сприймання – це цілісне відображення предметів і явищ
дійсності в свідомості людини. Сприйняття має активний характер, воно
відображає в єдності із всебічними характеристиками об’єкта також і все багатогранне
життя суб’єкта: його світоглядні установки, минулий досвід, інтереси,
прагнення, надії. Більш високою формою чуттєвого пізнання є уявлення.
Уявлення – чуттєвий образ, який формується на основі
минулого досвіду. Уявлення – це узагальнений образ реальності. Уявлення включає
образи пам’яті і образи уяви. Останні утворюють картину майбутнього. Чуттєве
відображення є джерелом будь – якого знання про дійсність.
Об’єктом чуттєвого пізнання є окремі властивості,
результатом пізнання є формування образу реальності.
Вищим етапом пізнання в порівнянні з чуттєвим є
раціональне пізнання. Формами раціонального пізнання є поняття, судження,
умовиводи.
Поняття – це форма раціонального пізнання, в якій
відображається сутність об’єкта і дається його всебічне пояснення. Поняття як
знання сутності, знання про загальне і закономірне формується врешті-решт на
основі практики. Зміни понять є результатом зміни наших знань про дійсність або
самої дійсності, що відображається в поняттях. Поняття ще називають слова, що
фіксують суттєві характеристики як класу, так і окремих предметів.
Судження – це форма раціонального пізнання, в якій
розкриваються зв’язки і відношення між предметами, явищами і процесами . Це є
речення, які зв’язують між собою поняття, які розкривають реальність. Судження
розкривають сутність поняття.
Умовиводи – це форма раціонального пізнання при якій на
основі двох суджень утворюється третє. Є індуктивне і дедуктивне мислення. Об’єктом
пізнання є зв’язки, функції та відношення речей. Результатом раціонального
пізнання є створення понять, учень, теорій, концепцій.
Розвиток пізнання відбувається на двох рівнях емпіричному
і теоретичному, що відповідає руху мислення від знання явищ до знання сутності.
Явища – це окремі відношення предметів, їх зовнішнє буття.
Зв'язок пізнання з практикою визначає донаукове, так
зване стихійно – емпіричне, буденне пізнання, яке виникає з формуванням
людського суспільства. Це пізнання не йде далі окремих тверджень про різні
властивості та окремі відношення предметів повсякденного досвіду. Емпіричне
знання – відображення явищ, окремих відношень, безпосередніх зв’язків предмету.
Одиниця емпіричного знання - факт. На емпіричному рівні здійснюється
спостереження об’єктів, фіксуються факти, проводяться експерименти,
встановлюються емпіричні співвідношення та закономірні зв’язки між окремими
явищами.
Формами емпіричного рівня є : описи, зведення, протоколи.
Описи – характеристика явищ, за допомогою наукової
термінології. Зведення – фіксація явищ за допомогою наукового
інструментарію(позначень, символів). Протоколи – фіксація суджень, які мають
вирішальний характер для позначення фактів.
Методами емпіричного рівня пізнання є:
- спостереження –реєстрація і фіксація властивостей і
зв’язків в об’єкті пізнання;
- експеримент – вивчення явищ в штучно створених умовах;
- порівняння – співставлення предметів і явищ оточуючої
дійсності;
- вимірювання – кількісна оцінка предмету пізнання.
На теоретичному рівні пізнання формується теоретичне
знання, яке є відображенням сутності, на основі якої розкриваються внутрішні
зв’язки предметів, явищ, процесів оточуючої дійсності. Ці зв’язки пізнаються на
абстрактно-мислительному рівні. Це те, що у Канта
називається «річчю в собі».
Основним елементом теоретичного пізнання є теорія, як
форма логічного мислення, я якій найбільш повно реалізується знання про
предмет. В науковому пізнанні формуються і набувають відносної самостійності
такі форми як ідея, проблема, гіпотеза, концепція і теорія.
Ідея – форма наукового пізнання, яка відображає зв’язки,
закономірності дійсності і спрямована на перетворення, також поєднання
істинного знання про дійсність і суб’єктивну мету перетворення.
Проблема – форма і засіб наукового пізнання, що є єдністю двох
змістовних елементів: знання про незнання і можливість передбачення наукового
пізнання.
Гіпотеза – це форма і засіб наукового пізнання, за допомогою яких
формується один з можливих варіантів вирішення проблеми, істинність якої ще не
встановлена і не доведена.
Концепція – форма та засіб наукового пізнання, яка є способом
розуміння, пояснення, тлумачення основної ідеї. До методів теоретичного рівня
пізнання належать: аксіоматичний метод, гіпотетико-дедуктивний, метод сходження
від абстрактного до конкретного та єдності логічного і історичного.
Гіпотетико–дедуктивний
метод – це метод наукового дослідження, який
полягає у висуненні гіпотез про причини досліджуваних явищ і у виведенні з цих
гіпотез висновків шляхом дедукції.
Аксіоматичний
метод – це метод теоретичного дослідження та
побудови наукової теорії, за яким деякі її твердження приймаються за вихідні
аксіоми, а всі інші положення виводяться з них шляхом міркування за певними
логічними правилами.
Історичний
метод передбачає розгляд об’єктивного
процесу розвитку об’єкта, реальної його історії з усіма її поворотами,
особливостями.
Логічний
метод - це спосіб, за допомогою якого
мислення відтворює реальний історичний процес у його теоретичній формі, системі
понять.
Отже, зміст пізнання включає як чуттєве, раціональне,
емпіричне так і теоретичне пізнання.